VW 1303s photomobile

Batman har batmobile, gutta i wayne’s world har mirthmobile (mirth = munter, jepp jeg måtte slå det opp…) og nå har altså Hauganfoto photomobile 😉

Etter impulshandling i vår (var dritsugen på veteranbil), ganske mange timer med skruing (og lesing i Haynes) og litt (over)ivrig klistremerkemontering er vi klare. Bilen er en 1973 modell vw 1303s, populært kalt boble (liste over andre kallenavn i verdens land finner du her). Fargen heter Maya Gold (original) og motoren er en 1600 (trolig original).

Takgrinden er noe Ralf hadde stående i Elgå (veldig bra at jeg får låne denne Ralf, tusen takk!) og bidrar til at man faktisk får med seg litt bagasje. Det er ikke måte på hvor mange jeg har møtt (etter at jeg fikk bobla altså) som sier noe sånt som: "Jeg husker da vi var små. Da hadde far min ei (fyll inn farge) boble. Jeg tror det var en (fyll inn årstall) modell. Den dro vi på ferie med hele familien. Vi la ned baksetet så vi unga kunne sove baki mens vi kjørte. Vi var helt til nordnorge med den bilen osv..." He he. Helt klart en bil som vekker mange minner rundt om. Artig!
Takgrinden er noe Ralf hadde stående i Elgå (veldig bra at jeg får låne denne Ralf, tusen takk!) og bidrar til at man faktisk får med seg litt bagasje. Apropos bagasje, det er ikke måte på hvor mange jeg har møtt (etter at jeg fikk bobla altså) som sier noe sånt som: «Jeg husker da vi var små. Da hadde far min ei (fyll inn farge) boble. Jeg tror det var en (fyll inn årstall) modell. Den dro vi på ferie med hele familien. Vi var (fyll inn antall familiemedlemmer) stykker. Vi la ned baksetet så vi unga kunne sove baki mens vi kjørte. Vi var helt til nordnorge med den bilen osv…»
He he. Helt klart en bil som vekker mange minner rundt om altså, og jeg hører også gjerne din boblehistorie.

De to siste årsmodellene (73 og 74) kalles gjerne for «SuperBeetle». Bilen fikk da buet frontvindu, store baklys, bedre bagasjeplass, nytt dashbord, McPherson forhjulsoppheng og IRS bakaksling (de to siste deler den faktisk med Porsche 924). Disse er en god del bedre å kjøre en tidligere modeller, men mange (veldig mange!) har blitt borte i bilcross o.l. Siden bobler har vært benyttet i billøp og min var noe senket (les, den ligger pinadø helt nedpå, og jeg har faktisk hevet den litt fremme for å spare dekkene fra møte med skjermen) så valgte jeg å gi bilen litt racing-stuk. En stor takk til Jon Helge som tryllet frem ekstralys 🙂

Vinylmerkene på bilen er fra litt over alt. Noe er bestilt fra USA (neida det er ikke dyrt, ca 40 ,- inkludert frakt) noe fra autoart (hjemmeside) og logo fra bokstavfabrikken.no
Vinylmerkene på bilen er fra litt over alt. Noe er bestilt fra USA (neida det er ikke dyrt, ca 40 ,- inkludert frakt) noe fra autoart.no og logo fra bokstavfabrikken.no
Ett av merkene på bilen. En fotografvits, da RAW er et filformat...(Men det visste du jo såklart!)
Ett av merkene på bilen. En fotografvits, da RAW er et filformat…(Men det visste du jo såklart!)

 

Felgene på bilen er litt spesielle. De heter Kronprinz (KPZ) og kunne leveres som ekstrautstyr til bobla i 1973. Mange boblefelger ligner noe, feks disse, men akkurat KPZ ser man ikke så ofte.

Lakken på bilen fremstår nok noe finere på bildene enn den er i virkeligheten, men hvem bryr seg vel om virkeligheten? 😉

I alle fall. Jeg har vært en rundtur og sopt i sammen litt gammelt campingutstyr av den sammenleggbare sorten, gjort bobla klar og sitter nå å venter på enda flere fotooppdrag:

Og leser selvfølgelig VolksWord...
Og leser selvfølgelig VolksWorld…

Da er det min tur til å lage noen boblehistorier 🙂

Jørn.

Legg igjen en kommentar