NM i foto 2021 vårrunden

Med 5016 innsendte bilder fordelt over 8 klasser er det ingen tvil om at oppslutningen var god. Gratulerer til alle vinnerne!

Jeg sendte også inn noen fotografier og fikk tre bilder antatt. Takk til juryen.

Bilde 1 «Alt det som ikke har lyd»

Levi Henriksen 1/160 f/2.8 iso100 85mm

Levi Henriksen gav nylig ut diktsamlingen «Som skyene skygger snøen». Tittelen på bildet, «alt det som ikke har lyd», er lånt fra diktsamlingen fra et dikt som jeg synes er fantastisk flott. Fotografiet er tatt i garasjen i Blåbærveien 2 i Elverum 8. august 2020. Bakgrunnen, som jeg har laget selv, ble hengt opp i taksperrene, og så brukte jeg en Godox studioblits med tilhørende softboks. Dette var det absolutt første bildet denne dagen, tatt litt sånn for se om innstillingene var på plass og før vi egentlig var kommet i gang. Vi har flere planer, Levi og jeg. Det gleder jeg meg til. Takk for at du stilte opp.

Bilde 2 «Portrett av Marja»

Marja Mortensson 1/250 f/2.8 iso 100 50mm

Bilde 3 «Njåatsoestim»

Marja Mortensson 1/250 f/2.8 iso100 50mm

Marja er ei travel dame og er for tiden å finne på NRK1 i serien «De neste». Fotografiene over er tatt på Elgå skole 25. januar 2020. Tittelen på bilde 3 er på sørsamisk. Jeg spurte Marja om litt hjelp til dette og hun foreslo noen alternativer:

1. Njåatsah-lijnie (substantiv: sjal som man kaster over hodet eller skuldrene.)

2. Njåatsostem (verb: jeg slenger sjalet rundt meg) Njåatsoestim (preteritum)

3. Njåatsoste (verb: hun slenger sjalet rundt seg) Njåatsoesti (preteritum)

Vi så på fotografiet og var enige om at alternativ 2 passet godt. I preteritum. Også her har jeg brukt en hjemmelaget bakgrunn og Godox studioblits med softboks. Tusen takk til Marja for at du finner tid til vårt samarbeid. Det setter jeg stor pris på.

Og takk til dere som svinger innom bloggen min!

Det var resultatene fra vårrunden. Nå håper jeg på en sommer med mindre korona og mer portrettfotografering, så får vi se hva vi får til før høstrunden.

Snakkes

Jørn.

Legg igjen en kommentar