1965 VW splittbuss og Espen og Cathrine

Utrolig morsomme ting kan starte sånn:

Espen lurte på om jeg skulle til Bergen i sommer.

Det skulle jeg.

Espen lurte på om jeg kunne ta noen bilder av splittbussen da.

Den kunne jeg.

Jeg lurte på om han og Cathtrine ville være med på noen av bildene.

Det ville de.

Resten er bare detaljer, så vips var vi i gang 🙂

Lokasjonen er Klosteret, på Nordnes. Jeg var i sentrum tidligere på dagen, og snublet over dette flotte stedet da vil leitet etter en parkeringsplass.

Første scene er en ventescene. Cathrine er en utrolig flink venter, noe hun beviste senere på dagen (se siste bildet). Gamle hus, fin gatelykt og koselige farger gjør susen.
Første scene er en ventescene. Cathrine er en utrolig flink venter, noe hun beviste senere på dagen (se siste bildet). Gamle hus, fin gatelykt og koselige farger gjør jammen susen.

Så tok vi det litt videre. Blomster var handlet inn (detaljer, sant?) og en gammel koffert fra mammas loft var med på bytur for første gang på lenge.

Jeg tror bildet må hete "hjemkomsten".
Jeg tror bildet må hete «hjemkomsten».

Å få to helt vanlige (men fantastiske og herlige) mennesker til å oppføre seg som fotomodeller er ikke alltid så vanskelig. Man bare stiller dem opp sånn noenlunde og sier, «vent litt, jeg skal bare teste noen kamerainnstillinger» (men egentlig fotograferer man for harde livet) og vips, så har man et herlig avslappet bilde:

Må vel hete "klar for avreise" dette da ;-)
Må vel hete «klar for avreise» dette da 😉

Så ville jeg gjerne prøve noen s/h portretter, og byttet vinkel, stil og kamerainnstillinger:

Ser du at bussen blinker til oss?
Ser du at bussen blinker til oss?

Så kom plutselig de som eide huset hjem. Jeg lurte høflig på om de synes det var greit at huset deres var blitt til kulisser i en fotoserie, og vet du hva de gjorde? De sa det var greit, hentet en stilig gammel sykkel fra gangen, og lurte på om vi kunne tenke oss å låne den til et bilde eller to? Det finnes pinadø herlige folk over alt, og her er bildet:

Nostalgisk sykkel og søt pike og barsk buss og tøff kar. En såkalt vinn-vinn-vinn-vinn situasjon.
Nostalgisk sykkel og søt pike og barsk buss og tøff kar. En såkalt vinn-vinn-vinn-vinn situasjon 😉

Så dyttet vi bussen i gang (starter’n var gåen) og dro 100 meter ned i Markeveien (der det er totalforbud mot å kjøre bil, men ikke si det til noen, så går det nok bra) og tok noen bilder der. Brostein gjør seg sammen med gamle biler:

1965 Splittbuss. Kjøpt av en hyggelig kar på Jessheim, av Espen og Ferdinand Motor. Bad ass firmabil :-)
1965 Splittbuss. Kjøpt av en hyggelig kar på Jessheim, av Espen og Ferdinand Motor. Bad ass firmabil 🙂

Så dyttet vi bilen i gang igjen, og dro ned bakken til kaien ved C. Sundts gate. Der får man Bryggen i bakgrunnen og det kan vel ikke bli feil? Men det ble det. Clutchen røk og Espen måtte inspisere skadeomfanget litt:

Helt sånn på ekte altså!
Helt sånn på ekte altså!

Så da ble det en del venting på Cathrine, men ble hun sur for det?

Nei. En god venter altså. Jeg kjørte henne hjem. Espen ringte en kompis. Alt ordnet seg.
Nei. En god venter altså. Jeg kjørte henne hjem. Espen ringte en kompis. Alt ordnet seg 🙂

Tusen takk til Espen og Cathrine for en hyggelig kveld på Nordnes. Håper dere blir fornøyd med bildene.

Jeg spurte forresten Espen om videre planer for bussen. Han svarte, «Planen er å gjøre den ferdig innvendig, bytte om til originale felger lakkert i bilens farger, bytte fra trommelbrems til skivebrems, skifte ledingsnettet, bytte til tannstang, få enten IRS eller Straight Axel Kit bak, og justerbar framstiling.

Og forhåpentligvis blir det en større motor etterhvert.»

Jørn.

Legg igjen en kommentar