Når nettene blir grønne

Posted on

og kulda setter inn… (Fritt etter musevisa😉 )

IMG_5414
Den gamle stammen.

Vel, det er en stund siden jeg har hatt nordlys på himmelen, kameraet på stativet og stjerner i øynene, men man håper jo alltid. Med juleferie på Haugan og nordlysvarsel på mobilen, stiger i alle fall oddsen litt, og jammen slo det til hele to netter. Lille julaften og andre natt jul (eller andre dag jul, som dagfotografer og mange andre rare folk sier) slo det til med klarvær, nordlys og ikke var det så fryktelig kaldt heller. De tre første bildene her er fra en liten tur ut lille julaften der jeg vasa litt rundt oppi skogen bak huset:

 

Juletre i skogen :-)
Juletre i skogen🙂
IMG_5434
Gapahuken på Haugan.

Så ble det julefeiring, god mat og fine dager, men pang, så slo det til igjen. Jeg oppdaget at det var nordlys på gang i halv tolvtiden på kvelden, og sendte en sms til nabo’en Kåre, som er en steike tullete og ivrig nordlysfotograf. Han var selvfølgelig ute å tok bilder (hehe!), men ble gjerne med på en ekspedisjon til Femund og traktene der omkring. Der ventet et vakkert syn. Nordlyset ble bare kraftigere og kraftigere og det var bare å kaste seg ut på isen og knipse i vei!

IMG_5489
Vår Herres gardiner🙂

Det er jo artig å prøve å få til noen pene komposisjoner. Jeg kan egentlig ikke fordra nordlysbilder det det bare er bilde av nordlyset. Nei, det må liksom være et tydelig motiv, og så kan nordlyset være med på å lage stemning til bilder. På Skinnarodden står blant annet dette pene gamle treet, og det gjør seg jo som motiv, synes jeg da🙂 Treet blir fremhevet, ved å lyse litt på det med hodelykta mens man tar bildet.

IMG_5494
Det gamle treet på Skinnarodden.
IMG_5496
Ikke så veldig spennende bilde, men det er med et stjerneskudd da!😉

Det skjeve treet ved tjønna er også et fint motiv å jobbe med:

IMG_5501
Ved tjønna på Skinnarodden.

Siden nordlyset var så knall og været var så fint, dro vi til med en avslutningstur til Isterfossen for å feire det hele. Klokken var da tross alt bare kvart på tre…

IMG_5509
Isterfossen.

Det går fint an å gå litt utpå isen langs kanten, men både Kåre og jeg tråkket igjennom. Jammen fint det ikke er dypere enn 10-20 cm innimellom steinene. Så siden jeg ikke ble så bløt på beina, mistet jeg vottene i vannet mens jeg tok dette bildet. . .

IMG_5511
Isterfossen.

Vel, nordlyset takket for seg, vi takket for oss, og så bar det hjem. Vel, fult så enkelt var det ikke. Fjernkontrollen til Passaten var steinfrossen, så vi fikk ikke låst opp bilen. Men bagasjeluken fikk vi opp, så da var det ut med hundebur og klatre gjennom bilen, og så plutselig var vi på vei hjem. Takk for turen Kåre, håper du fikk mange fine bilder!

IMG_5521
Isterfossen.

Takk for at du svingte innom bloggen min.

Vi snakkes!

Jørn.

Legg igjen en kommentar

