Island by night

Posted on

Her kommer noen bilder fra Islandsturen som jeg har gledet meg til å dele med dere.

Midt i uka vår kom vi til Landmannalaugar. Et helt fantastisk sted som jeg kommer tilbake til med enda mer bilder. Men altså, vi var ikke bortskjemt med mye skyfri himmel på Island, så da vi fikk en stjerneklar kveld, var det bare å droppe litt søvn, snøre støvlene og snuble ut døra med fotostativ, vidvinkel, hodelykt og håp i blikket.

Helt innerst inne håpte jeg nok på ei nordlysnatt, men det er så mye som skal klaffe da…

Jeg rigga opp kameraet før det hadde blitt riktig mørkt og tok noen testfoto. Her er ett av dem:

30 sek, f-3,5 iso 1600 10mm
30 sek, f-3,5 iso 1600 10mm

 

Det rød lyset er fra Bárðarbunga, vulkanen som man forventer utbrudd fra. Jeg visste at det var mulig å få med gjennskinnet fra denne på nattbilder (den røde lavaen avgir mye lys, og så blir det gjenskinn i skyer og dis), men at vi hadde utsikt til den fra Landmannalaugar kom som en fin overraskelse.

Da var det bare å traske i vei og dra til med litt mer bilder litt mer rett på:

62 sek, f-3,5 iso 2000 10mm
62 sek, f-3,5 iso 2000 10mm

Kåre Egil og jeg ble neste stum da vi kikket på skjermen. Var det ikke? Var det ikke litt svakt nordlys å skimte?

Vel, VårHerre hadde spanderbuksene på og dro til med «a hell of a night», og vi sukket lykkelig, knipset i vei og smilte om kapp og for harde livet. Og da folkens, da er en liten hobbyfotograf med særs interesse for nattofoto generelt, og nordlys spesielt, lykkelig helt inn i innerste sjela🙂

62 sek f-3,5 iso 2000 10mm
62 sek f-3,5 iso 2000 10mm
41 sek, f-3,5 iso 1600 og 10mm
41 sek, f-3,5 iso 1600 og 10mm

 

Det skyet etter hvert over, men det gjorde absolutt ingenting. Vi hadde fått Landmannalaugar under stjernehimmel, med lyset fra en aktiv vulkan på himmelen og det hele pakket inn i vakkert nordlys.

38 sek, f-3,5 iso 1600 10 mm
38 sek, f-3,5 iso 1600 10 mm

Jeg har enda flere bilder fra denne natten og er enda ikke sikker på hvilke som er de beste, men jeg kommer garantert til å ta dem frem mange ganger i vinter, og kikke på dem alle sammen.

Ha en fin søndagskveld.

Jørn.

 

2 thoughts on “Island by night

    Laila Fredhjem said:
    5. oktober 2014, kl. 19:54

    Kjempebra Jørn.

      hauganfoto responded:
      6. oktober 2014, kl. 11:43

      Takk for det Laila.

Legg igjen en kommentar

