Nidarosdomen

Posted on

Noen bilder av Nidarosdomen jeg tok en kveldstur da vi var på NKUL i mai. At bygget ble til fra 1070 – 1300 (230 år!) skjønner man egentlig godt når man ser størrelsen, detaljnivået og tenker på hva man hadde av hjelpemidler den gangen. Bygget har forøvrig levd et hardt liv og er endret og omgjort etter brann, pga reformasjonen og pga restaurering. Jeg synes lell bygget bærer sin alder med stil!

Olav den Helliges gravkrike, faktisk.
Olav den Helliges gravkrike, faktisk.
Vinkler. Som fotograf og matematiker kunne jeg nok ha fotografert dette bygget og kost meg med vinkler en uke til endes uten å bli lei.  :-)
Vinkler. Som fotograf og matematiker kunne jeg nok ha fotografert dette bygget og kost meg med vinkler en uke til endes uten å bli lei.🙂
Vestfronten. Kanskje den mest fotograferte siden? Jeg ble veldig imponert over detaljnivået i statuene som står i hver sin bue i veggen.
Vestfronten. Kanskje den mest fotograferte siden? Jeg ble veldig imponert over detaljnivået i statuene som står i hver sin bue i veggen.
Vestfronten, annen vinkel.
Vestfronten, annen vinkel.
Også byggene rundt er full av historie og sjarme.
Også byggene rundt er full av historie og sjarme.
Nidarosdomen og gult løv i kveldssol.
Nidarosdomen og gult løv i kveldssol.

 

Jørn.

Legg igjen en kommentar

