Nordlyssesongen er startet

Posted on

34 sekunder, f-4,5, iso 1250, 10mm
34 sekunder, f-4,5, iso 1250, 10mm

Og for en start det ble! Egentlig var det bare flaks at jeg fikk med meg dette i det hele tatt. Jeg satt foran PC’en og jobbet litt med noen bilbilder (bombe…) og svingte innom facebook for litt publisering og diverse, da jeg fikk se at Jan Ole meldte om nordlys i Sømådalen. Jeg kasta meg innom næremeste nordlysvarsel, og du verden her var det liv. En liten inspeksjon av himmelen bak huset røpte at det var skyer på vei, så her var det bare en ting å gjøre. Kjør til Femund, ta på skoa og finn kamerautstyret, gjerne i omvendt rekkefølge.

Der ventet et rimelig pent syn:

29 sek, f-3,5 iso 800 10mm
29 sek, f-3,5 iso 800 10mm

Jeg var noe stressa og merket at nordlysfotograferingen ikke satt helt i fingra, men heldigvis fant jeg fort roen og gikk fullstendig inn i fotomodus. Første ide; ta et selvportrett:

25 sekunder, f-3,5, iso 800, 10mm
25 sekunder, f-3,5, iso 800, 10mm

 

Så ville jeg ha et bilde med noe annen forgrunn:

28 sekunder, f-3,5, iso 800, 10mm. Her er nok nordlysaktiviteten på maks for kvelden.
28 sekunder, f-3,5, iso 800, 10mm. Her er nok nordlysaktiviteten på maks for kvelden.

 

Sola gikk helt ned, og det ble noe mørkere. Fin stemning: (bildet gjør seg best på en litt lyssterk skjerm)

37 sekunder, f-4,5 iso 1250, 10mm
37 sekunder, f-4,5 iso 1250, 10mm

 

Så var skyene virkelig på vei inn, enda nye innstillinger måtte til, men likevel ble dette min favoritt fra turen:

68 sekunder, f-4,5, iso 1600, 10mm
68 sekunder, f-4,5, iso 1600, 10mm

 

Dette var første gang jeg fotograferer nordlys i dongeribukse og joggesko. Ikke var det kaldt heller. Herlig!

Jørn.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Nordlyssesongen er startet

    Kenneth Nilsen said:
    1. september 2013, kl. 17:31

    Kjempeflott nordlysserie! Solnedgang, skyer og nordlys på en gang🙂 Tumbs up!

      hauganfoto responded:
      2. september 2013, kl. 18:28

      Takker for hilsen Kenneth! Setter pris på det.
      Jørn.

Legg igjen en kommentar

