Orrhaner og morgenlys.

Påsken på Hovden har vært helt fantastisk. (Nå har sikkert din påske også vært fantastisk da det har vært sveiselys i store deler av landet, men din påske har jeg altså ikke bilder av, så over til min påske:) Hyttekos, grilling, sosialt samvær og kald pils i solveggen (appelsiner og kvikklunsj du liksom…). Og så har vi fyrt i stampen og vi har børi ved. Masse ved! Men det er så digg å stampe litt (Må ikke forvelsles med å stå i stampe, man sitter i stampen….).

Sølen i sveiselys.(Så fikk jeg pinadø lurt inn et bilde av Sølen også, nei nå ble jeg fornøyd!)
Sølen i sveiselys.(Så fikk jeg pinadø lurt inn et bilde av Sølen også, nei nå ble jeg fornøyd!)

Det ble tatt mye bilder. To morgener stod jeg opp i femtiden og det var pinadø en kald og trøtt opplevelse, men belønning venter på den som orker. Frost på trærne, morgendis og soloppgang gir magisk stemning.

Soloppgang over Røskdalsknappen (1000 moh).
Soloppgang over Røskdalsknappen (1000 moh).
Soloppgang II
Soloppgang II

Bare ved å vri kameraet litt til siden fikk man et helt annet lys og en annen stemning. Heldigvis tok jeg mye bilder (bombe?).

Trollskog

Så fikk jeg høre at orrhanen satte i gang å spille. (Denne lille setningen må du ikke bare lese i full fart og så storme videre. Her er det ikke nok med utropstegn for å få frem hva dette betyr for en skarve naturfotograf. Nei, det er faktisk ikke lett å beskrive hva en sånn opplevelse vekker av følelser en tidlig morgen. Det blir som å fotografere en Fisker Karma og så får man også med melkeveien på bildene. Eller du skal fotograferer morgenstemninger og så dukker det opp en orrhane eller to…..ja, du skjønner nå?)

Spillet (orrleiken) er ikke helt i gang, så orrhanene var ikke bare hormonstyrt, men fornuften slo inn og de valgte å holde litt avstand, men med list og lempe (les tålmodighet og flaks) så ble det noen bilder:

Den er ikke skremt, men driver å jager en annen orrhane. Red. anm.
Den er ikke skremt, men driver og jager en annen orrhane. Red. anm.
IMG_3038
Samme orrhane som over.
Her ser vi "jakten". Han gav seg ikke og jaget den andre orrhanen til skogs, og borte ble de begge to.
Her ser vi «jakten». Han gav seg ikke og jaget den andre orrhanen til skogs, og borte ble de begge to.

Jeg for min del var godt fornøyd. Slik morgenstemning med mye dis og herlig mykt lys gir bildene et løft.

Jeg møtte så vidt på en og annen fugl senere også, men avstanden var stor og det vakre lyset var borte.

Nyter solen som oss...
Nyter solen som oss…

Da håper jeg at alle dere også har hatt en flott påske og husk nå endelig på at jul er det bare en gang i året, men påske er det hvert år!

Jørn.

En kommentar om “Orrhaner og morgenlys.

  • En kjempefin oppsummering av en strålende påske både i ord og bilder. Når jeg ser bildene, kan jeg ikke annet enn si at det er bra at du er en morgenfugl :-). Også orrhanen da som har begynt «å røre» på seg. Nå går vi spennende tider i møte!

Legg igjen en kommentar