Meteorsvermen er over oss!

Posted on Updated on

Ja, altså det er ingen grunn til panikk, det er helt ufarlig. Men du verden så vakkert det er!

Jeg dro altså ut igjen på meteorjakt.  Nå høres dette ut som en replikk fra «trolljegerne» eller noe lignende, men jeg leitet egentlig ikke etter selve meteoritten da, men etter stjerneskuddene som avtegnes på himmelen da de farer inn i atmosfæren med en fart på 72 km/s , ioniserer alle molekyler de møter på sin vei (derav lyset) og fordamper (forhåpentligvis) før den når bakken.

På Drevsjø så det mørkt ut. Ikke bare fordi det var natt(!), men det var overskyet og lett snøvær. Så da dro jeg sørover og kjørte fast bilen på Hovdveien, før jeg tok til fornuft og reiste sporenstraks til Vurrusjøen Iceway, og der folkens, der lyste stjernehimmelen som den bare gjør på Disneyfilm (og på Vurrusjøen da…).

Stjerneskudd var det mange av. Skikkelig mange, men de varierer sterkt i lysstyrke, og skal man få dem med på bildet må man ha noen av den kraftige sorten! Det fikk man (såvidt):

(10mm, f-3,5, 73 sek, ISO 4000)
(10mm, f-3,5, 73 sek, ISO 4000)

Så kom disen sigende (the story of my life…) og lysforurensingen fra julepynten på Drevsjø ble et stort problem! (og joda, det blir litt vakkert også, men det var ikke det som stod på planen…)

(innstillinger som over, men 75 sekunder)
(innstillinger som over, men 75 sekunder)

Her stod natten, meteorsvermen og mitt gode navn og rykte som nattfotograf på spill. Det var bare en ting å gjøre. Jeg måtte reise utenlands!

Dessverre pågikk det svenske mesterskapet i lysforurensing. Her ser vi Fløtningens bidrag:

(12mm, F-3,5, 77 sekunder, ISO 4000)
(12mm, F-3,5, 77 sekunder, ISO 4000)

Det var altså bare å dra enda lenger ut på landet. Etter litt kvalitetstid i bilen med varmapparatet på full gass, så jeg til min store forundring at disen lettet rundt meg samtidig som jeg befant meg i svarte skogen uten kunstig lys i noen som helst form. Ikke så mye som en liten adventstake var å se! Jeg var i paradis! Så da var det bare å kaste fra seg bilen uten å kjøre den fast (ikke så lett med en Hiace), og labbe til skogs. Jeg dro langt innover og møtte både troll og rev og ulv, men her skulle det fotograferes så jeg stirra dem i senk og dro enda lenger inn i skogen. (Det var kanskje ikke så dramatisk, men jeg dro i alle fall over 100 meter fra bilen! (minst!)).

Jeg fant meg ei fotobjørk og satte opp kameraet, tok noen testbilder og så på alle stjerneskuddene som suste rundt på himmelen alle andre steder enn den veien jeg hadde pekt kameraet (sukk). Nå er det jo slik at man kan ønske seg noe når man står der og ser på stjerneskudd, og jeg hadde ønsket mitt klart jeg. Og etter 164 runder med samme ønske, fikk jeg det oppfylt:

(10mm, f-3,5, 73 sek, ISO 3200)
(10mm, f-3,5, 73 sek, ISO 3200)

Jørn.

One thought on “Meteorsvermen er over oss!

    siljehli said:
    17. desember 2012, kl. 20:13

    Å herregud så fine bilder! Helt målløs jeg… at det går an!

Legg igjen en kommentar

