Femundsmarka

Posted on Updated on

Jeg har vært ei lita uke i Femundsmarka. Meningen var å treffe på litt vakende fisk og svinge fluestanga, men sen vår og en god del nordavind, satte en effektiv demper på klekking av insekter. Litt fisk ble det likevel, men ingenting over kilo’en denne gangen.

Turen var likevel langt fra bortkastet, da jeg kunne bruke en haug med timer på en annen hobby jeg driver med; foto…

Jeg skal spare dere alle fra syting om tung sekk og timesvis med gåing innsausa i mygg og svette osv osv og gå rett til et bilde av boligen de neste seks døgn. Fin beliggenhet, men det merkes godt at det er økt trafikk i marka. Denne teltplassen er meget slitt, og hele fem digre bålplasser er ordnet til rundt på odden. Det må da holde med en?

Denne gangen gikk jeg mye i området mellom Storvonsjøen, Kratlvola og Grøtåa. Siden fisket var noe sviktende, ble det mye naturbilder, og som vi skal se litt lenger ned, litt dyreliv.

LANDSKAP

Flott ettermiddagslys. I bakgrunnen, Våndsjøgusten (Sverige).
Store Svuku
Skiftende vær over Litlevonsjøvola.
Det var mye multeblomst, kanskje det blir en god sesong?

DYRELIV

Nei det er ikke en hoggorm, det er en firfisle🙂
Spove på myra ovenfor Rundhåen.
Toppand. Når den dykker har du ca seks sekunder til å løpe innpå og kaste deg ned i lyngen, så ligger du klar når den dukker opp igjen😉
Såerle (nordisk gulerle). Disse var det mange av i området.

En litt artig sak

En artig sak. På vei ut av marka, ganske høyt oppe i Grøtådalen, stod denne kniven akkurat slik, og med den oransje fargen, var den lett å få øye på. Jeg tok opp kniven kikka litt på den, lo litt og satte den tilbake slik den stod. Latteren kom av navnet. Den heter «Mora, NeverLost»….
og som jeg sa i fjor, og året før der igjen osv osv. Det blir nok flere turer innover.

Jørn.

5 thoughts on “Femundsmarka

    Kjell Meiningen said:
    25. juli 2012, kl. 20:22

    Hei Jørn og takk for sist.Flott side med mange fine bilder.Artig var det når Bjørn og du jakta på Toppanda, der og da angra jeg meg noe inni hampen på at jeg lot godkamera bli igjen hjemme men 35kg i sekken fikk holde.Vi hadde også en utrolig solnedgang den siste kvelden våres der oppe i år makan har jeg ikke sett.Hvis vi treffes igjen en gang får vi prate litt mere foto,ser jeg har en del å lære.God sommer videre til deg.

    Hilsen Kjell

      hauganfoto said:
      1. august 2012, kl. 10:07

      Takk for kommentar Kjell. Kamera må alltid med vettu, ALLTID…😉

    Terje said:
    11. juli 2012, kl. 12:50

    Mange fine bilder i et herlig miljø med artige kommentarer! Det spiller kanskje mindre rolle om fisken biter når kamera er med, batteriene er ladet og posen med minnekort ligger i sekken?😉

    Laila Fredhjem said:
    8. juli 2012, kl. 09:27

    Jeg kjenner et sug etter Femundsmarka når jeg ser og leser innlegget . Mange bra bilder du serverer her. Ønsker deg en fortsatt god sommer.

    Bjarne said:
    30. juni 2012, kl. 13:59

    Herlige bilder! Drar inn i morgen via Jonasvollen. Kommer nok til å traske litt i dine spor ser det ut som😉

Legg igjen en kommentar

