Orrleik

Posted on Updated on

God morgen folkens! I dag stod vekkerklokken på 04:45, men jeg våknet 04:30 og stod opp…

Det er ikke mange aktiviteter som kan motivere meg til å stå opp på denne tiden av døgnet, ihuga B-menneske som jeg er, men jeg klarer å stå så tidlig opp om jeg skal;

1. Fotografere, eller

2. Gå på ski inn i Femundsmarka på skaren.

I dag var det fotografering av orrfugl som stod på planen🙂

Etter en rolig biltur på livsfarlig asfalt (klink is) var spenningen til å ta og føle på da jeg rundet svingen med utsikt til orrleiken, og jammen meg satt det en tulling midt i vegen og spilte for harde livet.

Ivrig kar. (Lite lys og høy iso gjør bildet kornete.)
Samme kar som over, han trakk litt inn i skogen så jeg kunne kjøre forbi (her mistenker jeg at noen har holdt trafikkopplæringskurs, for slik var det ikke i fjor...)

Flere fugler satt i tretoppene rundt, men på feil side av vegen i forhold til lyset. Slik lyset ble når sola stod opp, skulle jeg gjerne hatt fuglene på andre siden, men tross kraftige forsøk på hypnose, tankeoverførling og en liten bønn, valgte fuglene å ikke krysse vegen.

"Krysse vegen? Nei, det får da være grenser! Det står jo en bil der!". (Jeg mistenker at trafikkopplæringskurset har vært vel grundig...)
Hadde fulgen vært på andre siden, ville dette blitt bakgrunnen. (sukk...)

Turen var ment som rekognosering. Det er meget vinterlig i høyden, og orrleiken er absolutt i gang, men ikke på topp. Det var en god del fugl, men de satt veldig spredt. Så her blir det å vente noen dagen og ta en ny tur. Gleder meg!

På vei hjem dro jeg nedom andedammen og satt og kikka litt. (Vurruhavet, ved renseanlegget) Der var det usedvanlig mange fugler og en haug med ender som laga et himla liv (som vanlig, se forrige innlegg..)

Råne-and i full breisladd.
Plutselig svingte det innom en Lom.
Jeg har et litt anstrengt forhold til ender. På den ene siden er de takknemlige objekter å fotografere, da de ofte slippen en ganske nær (men ikke for nær!). På den andre side, går man fort lei av å ta bilder av dem, og man prøver seg på svaner, lom, større og mer sjeldne ender osv... men da ligger alle småendene mellom deg og de store, og når du kommer, ser de deg, letter og lager et himla liv. Og vips, så drar også de store fuglene...

I morgen tror jeg det blir tiurlek🙂

Ha en fortreffelig lørdag folkens!

Jørn.

Legg igjen en kommentar

