Nattfoto i fantastisk lys

Posted on Updated on

Oppdaget i halv tolvtiden den 24.10 at det var riktig så mye nordlys ute, men jeg var for trøtt og droppet fototur og prioriterte litt soving. Slikt angrer man jo gjerne litt på, men jeg tenkte at i kveld (den 25. altså) skulle jeg ta fine nordlysbilder! Dagen startet med tjukk tåke og den lettet aldri… Da var det fint at Jan Nordvålen hadde hørt fra en kompis at om man dro opp i fjellveien kom man over tåka, og her var det kjempefint vær (relativt sett altså)! Så litt utpå kveldingen dro jeg oppover og det var faktisk ikke måte på hvor tett tåka var oppover lia, men plutselig var man over og en særdeles vakker stjernehimmel åpenbarte seg. Ikke var månen oppe heller, og det betyr at Melkeveien kan festes på minnebrikka. Her skulle det fotograferes!

Jan og jeg hadde en fin fotoøkt i relativ stiv kuling, med kalde fingre og nedising av kamera, men her skulle det taes bilder! Det er jo begrenset hvor mange bilder det blir på en slik kveld. Nattfoto er egentlig tungvindte greier. Først må man sette opp kameraet i lyset fra hodelykta, så må man ta et prøvebilde (80 sekunders venting og hodelykta må av!) så kan man justere kameraet så komposisjonen blir bedre, så tar man et nytt prøvebilde, så justerer man…..ja du skjønner. Det blir liksom ikke 200 bilder på en slik kveld. Men med litt tålmodighet og ikke så rent lite flaks, blir det ofte noen fine bilder:

Nordover mot Femund, med stjerneskudd (bare flaks!), tåke og litt nordlys. God stemning!
Melkeveien.
Dagens Sølen (også her lurte det seg inn noen stjerneskudd🙂 )
1865 sekunders lukkertid... Bildet tok jeg mens vi satt i bilen og drakk te og tåka steg opp og omringet oss. Ble i grunn litt artig.

8 thoughts on “Nattfoto i fantastisk lys

    Per said:
    24. november 2011, kl. 06:31

    Mycket vackra nattbilder, den första är magisk!

    Harald said:
    18. november 2011, kl. 12:18

    «Stjerneskudd»

    Laila Fredhjem said:
    30. oktober 2011, kl. 16:48

    Kjempebra.Alle er bra,men holder en finger på det første og det andre .Dette med nattfotografereing er noe du kan.

      hauganfoto said:
      1. november 2011, kl. 08:09

      Takk for kommentar Laila!
      Jeg er helt enig med deg, at det er de to første bildene som er best.

      (Når jeg likevel legger ut andre og dårligere bilder, både i dette og andre innlegg, er det fordi jeg ikke ønsker å legge lista så høyt at det blir et stressmoment å «toppe» forrige ukes bilder hele tiden, men nyte fotogleden og presentere det jeg/vi driver med.)

    Tore Litleré Rydgren said:
    27. oktober 2011, kl. 09:55

    Veldig bra, Jørn & Jan! Jørn; du har brukt 10-22’n?

      hauganfoto said:
      27. oktober 2011, kl. 12:22

      Takk for kommentar Tore.

      Jepp, har brukt 10 – 22’n.

      ❤ Digger den optikken!❤

    Jan said:
    26. oktober 2011, kl. 20:24

    Kjempebra Jørn! Fikk bedre fangst du enn det jeg gjorde! Men neste gang skal jeg få rotet fram «nattobjektivetmittsomegentligerødelagtmensomjegharteipetfastfokusenpå», da skjønner du, da…😉

      hauganfoto said:
      27. oktober 2011, kl. 08:00

      Takk for kommentar Jan.

      Et slikt objektiv har jeg aldri sett før, prøvde å Google det, men ser ikke ut som de har det på hverken Japanfoto eller fotovideo😉

      PS. Jeg tar gjerne en tur igjen jeg, bare å ringe!

Legg igjen en kommentar

