Jeg har fotografert melkeveien :-)

Posted on Updated on

Dette har jeg lest om mange ganger, men har aldri helt skjønt tegninga. Det er nesten litt mystikk knyttet til slike bilder. Man kan lure på om man må være på en fjelltopp på Tenerife med kamerautstyr til 100 000,- ,men det viser seg altså at man kan fotografere melkeveien på Drevsjø med rimelig enkle midler. Dette er mitt første forsøk, så jeg håper å komme tilbake med enda bedre bilder noe senere der jeg har jobbet litt mer med tanke på komposisjon. Oppskriften på hvordan man får dette til står etter bildene🙂

Melkeveien er galaksen vår, pga spiralformen, ser vi "tåken" som ligger utenfor (og innenfor) oss.
På dette er det også noe skyer i øvre høyre hjørne.

Oppskrift:

Det må være MØRKT(!), altså ingen måne, ingen gatelys, ingen nærliggende by (skaper store mengder lysforurensing/rød himmel). Myra på Moavollen fungerer fint, men noe lysforurensing fra Drevsjø farger himmelen.

Månen står jo opp til ulike tider, men nå de nærmeste dagene står den senere og senere opp, så da er mulighetene gode. (ca 22:00 i dag, ca 23:00 i morgen + 1 time utover ….)

Siden jorda snurrer er melkeveien ulikt plassert fra time til time, men rundt 23:00 strekker den seg over hele himmelhvelvingen fra nordøst til sørøst, Den synes gjerne best i norddelen, men det kommer litt an på månen som er på vei opp. Er det mørkt og man har fått nattsyn, ser man den helt fint med det blotte øyet.

Så hiver man på en vidvinkel (ca 10 – 15 mm) og setter kameraet på stativ, manuell fokus (som man har stilt inn på forhånd i fullt lys…), iso 1600 eller høyere, så stor blenderåpning som overhode mulig, og så prøver man med en lukkertid på 60 – 90 sekunder. Jeg ser at opp mot 90 sekunder får man ganske lange stjernestriper ut mot sidene, så jeg holdt meg rundt 70-80 sekunder.

Litt mer tanke på komposisjon og litt lysing med lommelykt på næromgivelsene gir muligheter for artige komposisjoner. Pass forøvrig på passerende fly som kan ødelegge bildene totalt da de blir til lange lysende streker.

Proffene kjører iso 3200 og F2.8. Jeg har brukt iso 1600 og f 3,5

Jørn.

One thought on “Jeg har fotografert melkeveien :-)

    Laila Fredhjem said:
    21. september 2011, kl. 19:12

    Kanonbra Jørn. Bra og få beskrivelse på hvordan du fotograferer disse unike bildene. Har veldig lyst til å prøve meg på nordlysbilder. Hørte at det er muligheter for nordlys i morgen. Hvis det er klarvær skal jeg ta en tur opp på Bittermarka.

Legg igjen en kommentar

