Skumring ved Kongsodden (Femund)

Posted on

Det finnes egentlig bare to tider på døgnet man kan ta fine landskapsbilder. Det er ved morgegry og i skumringen. Midt på dagen er lyset ofte alt for hardt, og kontrasten mellom lys og skygge blir for stor. Da ender man ofte opp med at skyggeområder er helsvart, eller de lyseste områdene er utbrent (helhvit). I følge Scott Kelby var det en som spurte Joe McNally: «Kan man ikke ta landskapsbilder til andre tider?» Hvorpå Joen rolig tok frem kamerastativet sitt og slo mannen i hjel. (ok da, Scott innrømmer at dette var en overdrivelse). Eneste unntak fra regelen slik jeg ser det er når det er tåke/regn/drittvær/skiftende vær. Men det er jo helt greit at det er fint vær om dagen altså, så får en ihuga hobbyfotograf heller vente på solnedgangen.

Ved morgengry og i skumringen er nemlig lyset mykt og varmt, og det gir ofte en særdeles fin og passende kontrast mellom lys og skygge. Nå er det ikke alle solnedganger som gir like vakkert lys, men det har man heldigvis muligheten til å se på forhånd. Litt skyer gjør ofte susen. Er lufta klar og frisk får man ofte en vinner, men dis kan også gi stilige bilder. Hjemme ser jeg at det blir bra lys på trærne i skogen. Når sola står lavt og skogen nærmest gløder, er det et godt tegn på at det er verdt en tur bort til Femund med kamerabaggen på slep.

Denne kvelden ved Kongsodden var jeg litt ekstra på hugget (hmmm.., det er jeg egentlig alltid når jeg er ute og tar bilder) fordi jeg hadde lest noen tips i et fotoblad om hyperfokalitet og dybdeskarphet, samt om komposisjon. Jeg hadde derfor noen klare tanker på hva jeg ville prøve å få til. Nå kommer litt teknisk fotoprat, men du kan jo alltids hoppe rett til bildene. . .

Oppskriften: 18mm, f11, låsing av speil,  serier på tre bilder (HDR) med 1,75 trinn mellom eksponeringene, stativ og fjernutløser er et must. Manuel fokus, der man konsentrerer seg om å få forgrunnen skarp, så ordner egentlig blenderåpningen bakgrunnen…

Dagens Sølen...
Min favoritt fra turen.
Sol og is, det er sommer! (vel, snart....)

4 thoughts on “Skumring ved Kongsodden (Femund)

    Jan said:
    8. mai 2011, kl. 20:24

    Fine bilder Jørn! Har nok også den samme favoritten som du. Var der i kveld og tok de samme bildene. Tror det ble tomt for bilder der nå, jeg tok de siste. Egentlig litt greit, for da kan vi konsentrere oss om andre steder!😉

      hauganfoto said:
      9. mai 2011, kl. 07:48

      Kongsodden er et kinderegg. Lett tilgjengelig, vakkert landskap og det tar ikke lang tid å komme seg dit. Men, jeg skjønner hva du mener. Neste gang skal jeg finne på noe helt nytt og uventet, noe spennende. Skinnarodden, kanskje?😉

      Jørn.

        Jan said:
        9. mai 2011, kl. 14:50

        Hehe, neida Jørn, det var bare en ren spøk! Tror det finnes et par bilder til der! Femundslandet blir man jo aldri ferdig med! Stadig skiftende uttrykk.

        hauganfoto said:
        9. mai 2011, kl. 15:09

        Femundlandet blir man aldri ferdig med. Fin boktittel i grunn🙂

Legg igjen en kommentar

