Orrleik

Posted on

orrhane i motlys, min klare favoritt fra turen.

I år har jeg bestemt meg for å prøve å fotografere orrleik og tiurleik. Jeg har inntrykk av at det ikke er så mange som har kunnskap lenger om hvor det er gode leiker med mange fugler, men etter å ha hørt litt rundt hos friluftsfolk satt jeg med en håndfull tips. Så var det bare å sette vekkerklokken på 4 (!) og dra i vei. Det var helt fantastisk med liv og røre i skogen denne morgenen. Tiuren spilte, småfuglene sang og i det fjerne kunne jeg høre en hel haug med orrfugl. Det er viktig å være litt indianer og snike seg frem, for fuglene er ganske sky, og det er viktig å ikke skremme dem. Det beste er sølvfølgelig å dra dit kvelden før og overnatte bak en kamuflasje, men jeg var ikke så lysten på en utenatt i gårkveld. Heldivis skremte jeg ingen fugler, og fikk noen fine bilder. Det er litt langt hold, men med soloppgang og fint lys ble det noen ok miljøbilder.

orrhaner
 
 
 
 
 
orrhaner 2
 
 

Legg igjen en kommentar

