Svanesjøen

Posted on

Svanesjøen ligger altså på Lillebo, og kalles også gjerne Lillebostrømmen. Der blir det tidlig en råk i isen hvert eneste år, og mange fugler samler seg på leiting etter mat og åpent vann. Jeg hadde sett et bilde på hjemmesiden til Engerdal Fjellstyre der Jan Nordvålen hadde et foto av svanene som nå har samlet seg der, og jeg hadde veldig lyst til å ta en tur for å se om de fortsatt var der. Og det var de!

 Jeg snek bilen mot broen, så noen nysgjerrige hoder ute på vannet og rygget forsiktig tilbake. Rart det der at dyr generelt er mindre redd biler enn folk, men jeg hadde nå tenkt meg ut av bilen og litt tettere innpå i håp om å få noen nærbilder. Jeg fikk med meg kameraet, lukket bildøren forsiktig og la i vei i skogen ved siden av. Det er IKKE lett å snike i en halvmeter med løs og bløt snø. For å si det rett ut, det bråker noe inn i granskauen, men jeg prøvde å ta det rolig og bruke tida.

Etter litt sniking kunne jeg skimte den nærmeste gjennom de siste trærne.

Det er en skeptisk svane baki der…
Etter litt mer og enda roligere sniking, var jeg helt fremme ved vannet, men da hadde jaggu også svanene fått nok. Jeg regna neste med det så jeg var klar med fingern på utløserknappen og hadde rett kamerainnstilling. De ser jo virkelig flott ut da, der de løper bortover og setter fart før «take off».
Første svane ut, her er det jo noen kilo som skal opp i lufta, ikke rart de trenger en del fart.
Svane nummer to i farten.
De fløy ikke så langt, bare bort til resten av gjengen som satt på andre siden av brua.
Så da kan jeg krysse av for en vellykket svanetur😉

4 thoughts on “Svanesjøen

    Signe Drevsjø said:
    16. april 2011, kl. 15:39

    Kjempebra Jørn…du slår oss alle !!!
    Signe

      Jørn Kristensen said:
      19. april 2011, kl. 20:42

      Tusen takk for kommentar Signe. Artig at du tar deg tid til å stikke innom bloggen min.

      Jørn.

    Laila Fredhjem said:
    11. april 2011, kl. 20:29

    Tøft og orginalt det nederste bilde.Dette likte jeg.

      hauganfoto said:
      12. april 2011, kl. 17:51

      Takk for det Laila🙂

Legg igjen en kommentar

