Nordlys på Kongsodden

Posted on

Vi er kommet til tredje runden med nordlys i vinter, så kanskje dette nå er inne i fasen «kun for spesielt interesserte»,  men jeg kan liksom ikke la være å ta en tur ut når jeg vet at nordlyset herjer på himmelen. Det er vakkert, det er magisk og det er stemningsfullt.

Jeg har fotografert nordlys ved Femund en gang tidligere i vinter, og det er egentlig et glimrende sted siden de store flatene gir så vidt utsyn til alle kanter. Samtidig er det en utfordring å få til en artig komposisjon i dette flate landskapet, men man nå jo bare prøve. Det er også helt klart en utfordring å fokusere manuelt under slike lysforhold man har om natten, og ikke ser man resultatet før man kommer hjem heller, men jeg begynner å få teken på det tror jeg.

De to fåregående rundene med nordlys var helt uten måneskinn, men denne natten var månen nesten halvfull, og medvirket til meget fine lysforhold. Her er resultatet fra turen. (iso 1600, f 5.6, ca 25 sekunder lukkertid, 18mm).

Månen og nordlyset, nordvestlig retning fra ytterst på Kongsodden.

 

6 thoughts on “Nordlys på Kongsodden

    Simen Moren said:
    23. mars 2011, kl. 10:10

    Fantastisk fine bilder Jørn! Sikker på at Mattelærer er det riktig yrket?😉

      hauganfoto said:
      27. mars 2011, kl. 18:12

      Takk for det Simen. Jeg trives både med foto og læreryrket, så beholder nok begge😉

    hauganfoto said:
    13. mars 2011, kl. 20:30

    Tusen takk for kommentarer Anders, Jan og Tore. Setter pris på det!

    Min klare favoritt er også bildet med bjørken i forgrunnen.

    Det andre er en dokumentar av hvordan det så ut utover Femund denne kvelden, men for å skildre det virkelig bra, skulle jeg hatt en vidvinkel.

    Tore Litleré Rydgren said:
    13. mars 2011, kl. 20:21

    Jøøsses! Fikk litt ståpels av bildet med bjørka i forgrunnen! Helt suvverent var det!

    Jan Nordvålen said:
    13. mars 2011, kl. 18:43

    Bærre lekkert!
    Veldig flott. Enig med Anders her, liker også det nederste best.
    Jan

    Anders Dahlin said:
    13. mars 2011, kl. 17:41

    Fantastikt fina bilder Jörn! Gillar bäst den undre med björken i förgrunden.
    /Anders

Legg igjen en kommentar

