Nattfoto

Posted on

Det var meldt nordlys helt sør til Oslo på Storm.no, så det var en noe rastløs fotograf som satt i stua sammen med familien, litt god mat og fredagsunderholdning på skjermen. Stadige oppdateringer på diverse nordlysvarlsere (nordlyset passerer satelitter litt før det kommer hit…) meldte om liten aktivitet, men tenk om…???

Klokken 22:00 var det slutt på tålmodigheten. Jeg måtte ut og sjekke. Bilen stod klar med motorvarmer (minus 30), og jeg fant frem kameraet, kledde GODT på meg og dro i vei. Hele Drevsjø var bare frostrøyk, så her måtte jeg lete etter en åpning i elendigheten. Jeg tok en tur bortover mot Femund, men det var like ille der. Var også en tur nedom Skarven, der det var noe bedre, men skyer kom inn fra sør i stor fart og stakk av med stjernehimmelen i det jeg skulle snu bilen.

 «Det er sikkert fint oppå Moavollen» hadde Elin sagt før jeg dro. At jeg ikke sjekket der først? Vel jeg kjørte opp i lia og spaserte oppover skiløypa og ganske riktig. Her var det knallfin stjernehimmel! Jeg satte opp kameraet og speidet tålmodig noen minutter, men det var ikke antydning til nordlys. Sterkt lys fra månen, og litt skyer her og der, gav likevel ganske fine bilder av nattehimmel og skog. Kanskje neste gang…               

Legg igjen en kommentar

