Sandsvaler

Posted on

Ved et grustak på Drevsjø er det sandsvaler, og jeg klødde litt i utløserfinger’n etter å ta en tur ut med kameraet. Jeg vet ikke så mye om svaler og var ikke sikker på om de var der nå, men jeg tok sjangsen. Dermed bar det i vei med kamerabag og stativ til grustaket og der var det stor aktivitet!

Svaler i motlys

 

Jeg rigga meg til på toppen i håp om å få bilde av dem da de fløy mot «reiret» i sanden, men de var ikke videre interessert i å fly mot reiret siden det lå en merkelig skapning på toppen av grustaket og pekte på dem med ei diger linse (vel, vel det er bare en 70-200mm). Derfor ble det full sensor, høyere iso og raske hoftebevegelser. Disse svalene flyr vanvittig fort og av 375 (!) bilder ble ca 5 brukbare.

Svalene graver «grotter» i sanden øverst opp mot kanten.

Mens jeg lå der og knipsa fikk vi også besøk:

 

Jeg kan vel legge til at da jeg skulle gå ned fra brustakets topp, gikk jeg så salig på «tryne» og slo hull i buksa og begge albuene, men kameraet klarte seg😉

Jeg trodde først at det hadde fått en smell, men etter en grundig rengjøing med fjerning av støv og sand, viste det seg at kameraet var uten en skramme.

Fotohilsen

Jørn.

5 thoughts on “Sandsvaler

    hauganfoto said:
    23. august 2010, kl. 09:09

    Takk for kommentar, Malin. Jeg kunne nok ønske meg at den lysstripa var svakere, Alternativt så måtte den kanskje være mye sterkere slik at fuglene virkelig kom flyvende ut av lyset.

    Malin said:
    23. august 2010, kl. 08:59

    Jeg likte det øverste forferdelig godt. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg liker eller hater den lille solstripa nederst på bildet. Veldig fint og veldig bra gjort at det er så skarpt.

    og i forhold til det nederste så kommer fuglene tydligere frem:)

    Erlend B said:
    7. august 2010, kl. 13:57

    Det øverste bildet var MEGET bra.

    Jørn Kristensen said:
    30. juli 2010, kl. 08:47

    Takk for kommentar Laila, og du ble den første! Grattis😉
    Albuene er på bedringens vei, men du vet, alt for fotokunsten….

    Jørn.

    Laila L S said:
    29. juli 2010, kl. 20:59

    Så bra bilder, bare synd svalene er så kjappe at det ikke ble flere av bildene du kunne bruke. Du må nok skaffe deg kamuflasjetelt å sette opp en annen gang😉 Godt det gikk bra med kameraet når du falt, håper albuene gror også.

Legg igjen en kommentar

